iHerb tarjoaa asiakkailleen kolme rahtivaihtoehtoa:
- Global Priority Mail by DHL
- UPS
- DHL Express
Tällä
kertaa käyn läpi rahtivaihtoehdon DHL Express.
Annan myös muutamia vinkkejä siitä, miten tulee toimia kussakin tilanteessa,
jotta paketti saapuisi mahdollisimman nopeasti perille. Kolmesta
rahtivaihtoehdosta DHL Express on se nopein vaihtoehto. Paketti myös tuodaan suoraan
kotiovelle asti kuriiripalveluna, joten sitä ei tarvitse lähteä hakemaan
lähipostista. Express pakettiin kuuluu myös seurantakoodi, jonka avulla pystyy
seuraamaan oman paketin liikkeitä koko sen matkan ajan aina omalle kotiovelle
asti. Tässä vaiheessa on hyvä muistuttaa, että tämän rahtivaihtoehdon
valitsemalla joudut maksamaan ennakkoperintämaksun Tullille, mikäli paketista laskettu 14% arvonlisäveron osuus ylittää 5 euron minimikantorajan. Mikäli paketin arvo postituskuluineen jää alle arvonlisäveron rajan, silloin veroja ei tarvitse maksaa.
DHL Express on hyvä vaihtoehto silloin, kun haluat paketin
nopeasti toimitettuna tai kun haluat seurata paketin liikkeitä. iHerb terveyskaupasta tilatessa DHL Express on ainut vaihtoehto,
jos paketin hinta ylittää 80 dollaria tai paketin paino ylittää 1,8 kiloa. Iherb myös suhtautuu hieman paremmin paketin arvon hyvittämiseen tilaajalle, jos DHL Express paketti sattuu katoamaan matkalla. Tavallisella (halvemmalla) Global Priority Mail by DHL vaihtoehdolla korvauksen saaminen on nimittäin vaikeampaa.
Omakohtaisten kokemusten perusteella DHL Express on hieman
nopeampi kuin tavallinen "etanaposti" eli ns. Airmail. Paketin seurantakoodilla pääsee näkemään sen missä oma paketti kulloinkin
liikkuu. iHerb paketti on DHL Express toimituksella perillä viikossa tai jopa
sen alle. Vinkkinä sen verran, että perjantaina ei kannata tilata, sillä jos iHerb ei saa pakettia luovutettua DHL:lle, silloin se menee alkuviikkoon. Jotta paketti tulisi mahdollisimman
nopeasti perille, kannattaa se tilata heti alkuviikosta tai viimeistään torstaina. Maanantaina tilattu DHL Express paketti on tullut jopa kerran kotiovelle saman viikon perjantaina.
Tällainen oli erään luontaistuotteita sisältävän iHerb
paketin matka iHerb keskusvarastolta omalle kotiovelle.
Päivä 1. (Perjantai) Tilaus
iherb verkkokaupassa. Paketille ei tehdä Yhdysvalloissa mitään
lauantaina ja sunnuntaina, joten en laske niitä päiviä mukaan. Kun iHerb on
luovuttanut paketin kuriirille, lähettää iHerb tilausvahvistuksen, jossa on
mukana paketin seurantanumero. Syöttämällä seurantanumero DHL:n sähköiseen pakettien seurantapalveluun, voit seurata paketin matkaa "livenä".
Päivä 2.
(Maanantai) Lähetys noudettu. Pakettia käsitellään Yhdysvalloissa eri DHL:n
toimipisteissä.
Päivä 3.(Tiistai)
Pakettia käsitellään viimeisen kerran Yhdysvalloissa ja paketti lähtee kohti
Eurooppaa. Paketti tulee lentorahtina Saksaan. Samalla DHL lähettää saapuvasta
tullattavasta DHL Express tuontilähetyksestä tekstiviestin. Tekstiviestissä
pyydetään henkilötunnus ja rahtikirjan numero tullausta varten. Tekstiviestissä
on selkeät ohjeet tarvittavista henkilötiedoista ja sähköpostiosoite, johon tiedot
pitää lähettää. Toimimalla tekstiviestin antamien ohjeiden mukaan paketin
käsittely nopeutuu. Jos DHL:llä ei ole tarvittavia tietoja saapuvasta
paketista, silloin paketti voi jäädä DHL:n Saksan logistiikkakeskukseen niin
pitkäksi aikaa kunnes DHL saa tarvittavat tiedot. Paketin saavuttuaan Saksaan,
se lähetetään seuraavana päivänä eteenpäin Suomeen.
Päivä 4. (Keskiviikko)
Paketti saapuu Helsinkiin, jossa se tullataan Helsingin postitullissa. Kaikki
Suomeen tulevat paketit menevät tullin tarkastuksen läpi. Tullausta odottavien
pakettien jonon pituus riippuu tullattavien pakettien määrästä ja käytettävissä
olevista resursseista. Ruuhka-aikana kuten jouluna odotteluaika voi olla
pidempi kuin kesäaikana. Tällä kertaa paketti odotti tullausta yhden päivän
verran.
Päivä 5. (Torstai)
Kun Tulli on suorittanut paketin tullauksen, lähettää DHL sen jälkeen sähköpostilla
ennakkolaskun. Maksamalla ennakkolasku verkkopankin kautta ja laittamalla
kuitin vastaussähköpostin liitteeksi, nopeutat taas paketin käsittelyä. Kun DHL
on varmistanut ALV maksun tilityksen, siirtyy paketti käsiteltäväksi DHL:n
Helsingin toimipisteeseen. Yleensä maksetun laskun varmistamisen jälkeen paketti jatkaa matkaa jo noin 30 minuutin päästä.
Tulli ei avannut iHerb pakettia eikä kysellyt paketin sisällöstä. Eikä minun tarvinnut suorittaa nettitullausta Tullin nettipalvelussa. Koska tilaamani paketin arvo kuluineen ylitti reilusti 35 euroa, jouduin maksamaan siitä ylittävästä osasta 14% veroa, jolloin maksettavaa kertyi yhteensä 8 euroa (DHL:n lähettämä lasku sähköpostiin). Mikäli paketin arvo on rahdin kanssa alle 35 euroa eli noin 46 dollaria, silloin paketista ei tarvitse maksaa arvonlisäveroa.
Päivä 6 (Perjantai) Paketti saapuu perille. Kuski soittaa ja varmistaa että pystyn vastaanottamaan paketin. Jos asut pääkaupunkiseudun ulkopuolella, silloin paketti matkustaa vielä paikkakuntasi logistiikkakeskukseen, josta se jaetaan seuraavana päivänä.
Tässä oli vain yhden paketin tarina ja kokonaisaika on
suuntaa antava. Joskus paketti voi tulla nopeammin perille ja toisinaan taas paketti viipyy matkalla kauemmin. Kuljetusaika voi vaihdella ajankohdasta riippuen, eikä DHL voi
taata että kaikki tilaukset ovat suomessa vaikkapa 5 päivässä. Esimerkiksi ennen joulua tilattu DHL paketti oli 2 päivää tullissa ja paketin kokonaismatka-aika oli 8 päivää.
Tarkennuksena vielä se, että kun paketti on saapuunut Suomeen ja Tulli on laskenut paketista maksettavan arvonlisäveron, lähettää DHL sen jälkeen sähköpostiin laskun. Noin viikon päästä laskun maksamisesta DHL lähettää sähköpostiin vielä Tullin virallisia tullausasiakirjoja, joista näkyy ne tiedot joiden perusteella Tulli oli laskenut paketista maksettavan arvonlisäveron. DHL ei peri ylimääräisiä kuluja laskun lähettämisestä eikä mistään muustakaan, vaan se kaikki on jo alkuperäisessä rahdin hinnassa mukana.
Jos DHL Express postipaketin kanssa tulee ongelmia tai on jotakin akuuttia kysyttävää, saat apua DHL Express -asiakaspalvelun numerosta 030 45 345 arkisin klo 8.00-17.00 välisenä aikana.
Last update:
February 19, 2014
DHL ei ottanut mitään omaa korvausta tullauksesta? Ei käynyt tässä selville. Otin nyt tilatessani iHerbilta DHL:n kuljetuksen, koska se oli tarjouksessa, mutta en ollut tietoinen tullausjärjestelmästä. Mietityttääkin, että tuleeko paketista kuinka kallis, jos DHL ottaa vielä omaa taksaa tullauksen järjestelystä.
VastaaPoistaHeippa,
VastaaPoistaOli postipaketin toimitustapa mikä tahansa DHL:n tarjoama rahtivaihtoehto, niin he eivät peri mitään omaa erillistä korvausta tullauksesta.
Eli DHL lähettää vain yhden huolintaennakkolaskun sen jälkeen kun Suomen Tulli on tullannut postipaketin. Mitään muita laskuja tai kuluja DHL:n kautta tapahtuvasta tullauksesta ei tule. Laskun maksamisen jälkeen DHL lähettää myöhemmin sähköpostiin Tullin virallisia tullausasiakirjoja arkistointia varten. Siinä kaikki.
Toivottavasti tämä selvensi hieman asiaa.
Selvensi kyllä, kiitos! :) Nopeaa toimitus kyllä on, maanantaina tilattu ja paketti on jo Suomessa lajittelussa.
Poista(Ei liity iherbiin tämä:)
VastaaPoistaTilasin Japanista (Amazonin kautta) perjantaina ja heti lähti paketti matkaan. Sunnuntaina 02:16 oli paketti hong kong:issa. Eli jenkeissä ovat DHL:n hemmot laiskoja.
Hmm, pitäisiköhän tässä alkaa huolestua kun tilasin iHerbistä tuotteita 29.12. eivätkä ole vieläkään saapuneet. 31.12. eli jo 5 viikkoa sitten on paketti pistetty matkaan, toimitustapana se halvempi Global Priority Mail by DHL. Näköjään tuolta löytyi joku seurantakin ja viimeisin tapahtuma siellä on ollut 3.1. Illinoisissa, tällä hetkellä lukee "En Route" eli ilmeisesti tien päällä. Kuinkahan kauan tässä pitää vielä odotella ennen kuin kehtaa pistää valitusta iHerbille?
VastaaPoistaMielestäni voit olla jo yhteydessä iherb asiakaspalveluun, sillä paketin matka ei pitäisi normaaliolosuhteissa kestää yli 4 viikkoa, vaikka kyseessä onkin halvempi ja hitaampi toimitustapa (Global Priority Mail by DHL). Lähtökohtaisesti iherb ei vastaa enää paketeista, jotka se on luovuttanut DHL:lle kuljetettavaksi. Eli käytännössä iherb ei voi asialle tehdä mitään, mutta kannattaa kuitenkin ilmoittaa heidän asiakaspalveluun ja kysyä mitä he ehdottavat ratkaisuksi.
PoistaKoska tilaamasi paketti on jumissa jossain päin DHL:n massiivista logistiikkajärjestelmää, kannattaa olla myös DHL:n päin yhteydessä. Välttämättä DHL ei pysty tarkkaan paikantamaan pakettisi sijaintia, mutta heille on hyvä ilmoittaa kuitenkin paketin viimeisin sijaintipaikka. Kannattaa olla DHL:n suomenkieliseen asiakaspalveluun yhteydessä joko puhelimitse tai yhteystietolomakkeen kautta.
http://www.dhl.fi/fi/ota_yhteytta/ota_yhteytta_express.html
Jos esimerkiksi iherb:n ja DHL:n kanssa vääntäminen ei tuota tulosta ja paketti jää kadonneeksi (esim. tilauksesta 8 viikkoa), siinä tapauksessa voit pyytää omalta luottokorttiyhtiöltäsi rahojen palautusta takaisin omalle tilille.
Kyllä joillekin paketti on tullut vielä 6 viikon jälkeenkin, mutta sen jälkeen todennäköisyys paketin saapumiselle alkaa heikentyä. Itse olen joutunut odottamaan paketin tuloa pisimpään reilut 3 viikkoa (paketin arvo 35 dollaria yhteensä).
Toivottavasti pakettisi saapuu määränpäähän.
Kiitokset ohjeesta!
VastaaPoista